«بسم الله الرحمن الرحیم»؛ جزئی جدانشدنی از قرآن
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۲۵۱۶۱
مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت، علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتوگو با ایکنا از لرستان، به تفسیر آیات ابتدایی سوره حمد پرداخت و اظهارکرد: آیه «بسمالله الرحمن الرحیم» بهترین آیات قرآن است.
وی با ذکر این مطلب که الله تجلی تمام صفات خداوند است، ادامه داد: الله بهمعنای معبود یا مورد پرستش تعریف میشود و اسم اعظم خداوند است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ویسکرمی با اشاره به اینکه گاهی حق برای انسان روشن میشود اما عدهای عمداً سراغ ضلالت میروند و این بهمعنای برداشتن قدم باطل و رفتن بهسمت ظلمات است، ادامه داد: اینکه قرآن برای مؤمنان حجت، رحمت و هدایت است، انسان مومن همواره در برابر حق تسلیم محض است و حتی عبادت او با نام و یاد خدا آغاز و به پایان میرسد.
این مفسر قرآنکریم با اشاره به اینکه کسانیکه انسان باید شکرگزار باشد که در دوره جاهلیت به دنیا نیامده است، اضافه کرد: خداوند بر ما منت گذاشته است که ما را در این اسلام آفریده است و نباید در اعتقادات شک کنیم.
وی با ذکر این مطلب که آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» جزئی جدانشدنی از قرآن است، اضافه کرد: نباید این آیه را جدای از قرآن محسوب کرد کمااینکه ابتدای هر قرائت قرآن نیز با «بسم الله الرحمن الرحیم» است.
ویسکرمی با اشاره به اینکه کلمه الله در اصل الاله بوده است و همزه بهخاطر کثرت استعمال حذف گردیده است، اضافه کرد: الله بیان کننده ذات مستجمع جمع صفات کمالیه است چون ذات الله همهٔ کمالات را دارا است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه رحمان از صفات خداوند است که رحمت بیحسابی است که خداوند به تمام موجودات ارزانی داشته است و همگان را شامل میشود، اضافه کرد: رحیم اشاره به رحمت ویژه و مخصوص خداوند دارد که این رحمت شامل بندگان مطیع و فرمانبرداری است که تسلیم محض خداوند متعال هستند.
ویسکرمی به تفاوت معنایی و مضمونی «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سورههای قرآن اشاره کرد و گفت: «بسم الله الرحمن الرحیم» در هر سوره معنای جدید و مصداق تازهای را دارد به این معنی که محتوای «بسم الله الرحمن الرحیم» آن سوره با مضمون آن سوره ارتباط مستقیم دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه دلیل دیگری که در تمام سورههای قرآن «بسم الله الرحمن الرحیم» آمده است این است که خداوند میخواهد به ما آموزش دهد که هر کاری را با نام و یاد او آغاز کنیم، افزود: اگر انسان کاری را به نام خدا شروع نکند، ان کار به سر منزل مقصود نخواهد رسید و هر کاری بی نام خدا ابتر میماند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۲۵۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
«نماز شب» یکی از نمازهای مستحب است که در اسلام بر خواندن آن تاکید زیادی شده و برای آن پاداشهای بسیاری ذکر گردیده است. نقل شده است که در مجلس اول ملاقات مرحوم علامه طباطبایی (ره) با استاد اخلاق خود، مرحوم آقا سید علی قاضی (ره)، مرحوم قاضی به ایشان فرمودهاند: فرزندم! اگر دنیا میخواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت هم میخواهی نماز شب بخوان.
فضیلت نماز شببه گزارش صدا و سیما، امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو میگرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا میکند، اندوه را برطرف میسازد و چشم را جلا میدهد.» رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند: «نماز شب وسیلهای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه.» امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند: «در خانههایی که نماز شب خوانده میشود و قرآن تلاوت میگردد، آن خانهها نزد آسمانیان هم، چون ستاره درخشانند.»
کیفیتنماز شب مجموعاً یازده رکعت است:
۱. هشت رکعت آن دو رکعت، دو رکعت، مانند نماز صبح خوانده میشود و این چهار دو رکعتی؛ به نیت نماز شب میباشد.
۲. دو رکعت نماز شَفْعْ: بهتر است در رکعت اول آن بعد از حمد، سوره ناس و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره فلق خوانده شود.
۳. یک رکعت نماز وَتْر: بعد از حمد سه بار سوره توحید و یک بار سوره «فلق» و یک بار سوره «ناس» بخوانیم و میتوان یک سوره تنها خواند، سپس دستها را برای قنوت بهسوی آسمان بالا میبریم و حاجات خود را از خدا میخواهیم؛ و برای چهل مؤمن دعا میکنیم؛ و طلب مغفرت میکنیم و هفتاد مرتبه میگوئیم: «استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه.»
از پروردگار خود طلب آمرزش و مغفرت میکنیم و بهسوی او بازگشت مینمایم.
آن گاه ۷ بار میگوئیم «هذا مقامُ العائذٍِ بکَ منَ النّارِ»؛ این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه میبرد؛ و بعد از آن ۳۰۰ مرتبه میگوییم: «العفو» و سپس میگوئیم: «ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّکَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم.»
احکام نماز شببرای نماز شب احکامی بیان شده است:
نیتهشت رکعت به نیت نماز شب و سپس دو رکعت نماز شفع و آن گاه یک رکعت نماز وتر، که با فضیلتترین نماز شب، نماز وتر و شفع است و دو رکعت شفع برتر از وتر است.
برای نماز شب میتوان به نماز شفع و وتر اکتفا کرد و تنگی وقت میتوان تنها به نماز وتر اکتفا نمود.
وقت نماز شبوقت نماز شب از نیمهشب تا فجر صادق است و هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است و تمامی ثلث آخر شب سحر محسوب میشود؛ و افضل از آن خواندن نماز شب نزدیکیهای فجر است. البته شخص مسافر میتواند نماز شب را پیش از نیمهشب بخواند. جوانی که میترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود، میتواند نماز شب را پیش از نیمهشب بخواند.
کسانی که برای خواندن نماز شب بعد از نیمهشب عذری دارند مانند پیرمردان و یا کسی که از سرد شدن هوا میترسد و... میتوانند نماز شب را قبل از نیمهشب بخوانند.
جواز نشسته خواندنجایز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتی در حال اختیار. ولی اگر میخواهد نشسته بخواند بهتر آن است که هر دو رکعت نشسته را یک رکعت ایستاده حساب کند؛ بنابراین باید هشت بار دو رکعت نشسته و هر دو رکعت به یک سلام که جمعاً شانزده رکعت به نیت نماز شب میشود، بخواند و دوباره دو رکعت هر دو رکعت به یک سلام به نیت نماز شفع و دو بار یک رکعت هر یک رکعت به یک سلام به نیت نماز وتر.
خلاصه کردنخواندن سوره در رکعتهای نماز شب لازم نیست و میتواند فقط به خواندن سوره حمد اکتفا کند. همچنین قنوت در رکعتهای دوم مستحب است و میتواند بدون قنوت بخواند. نماز وتر یک رکعت است و میشود آن را بدون قنوت به جا آورد. همچنین لازم نیست همه یازده رکعت را در یک مجلس و پشت سر هم بخواند، بلکه میتواند در دو سه نوبت بخواند، بلکه جدا جدا خواندن افضل است، همانطور که رسول خدا تهجد میکرد.
بلند خواندنمستحب است که نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانوادهاش کسی میخواهد برای به نماز شب برخیزد، بیدار شود، چنان چه در روایت است و برخی از علما نیز تصریح به استحباب جهر (بلند خواندن و مشخص بودن صدا) نمودهاند.
بدیهی است که استحباب بلند خواندن نماز شب در جایی است که امن از ریا و سُمعه باشد و اگر خدای ناخواسته خوف ریا و سُمعه در بلند خواندن باشد باید آهسته بخواند.